احادیث نماز (سری پنجم)
ابزار ساخت کد منوی آبشاری ابزار ساخت کد منوی آبشاری

نـــــــــــــمــــــاز
اهمیت به نماز و فضایل آن

قبولی یك نماز

امام صادق (ع ) :من قبل الله منه صلاة واحدة لم یعذبه

اگر خداوند از كسی یك نماز بپذیرد او را عذاب نمی كند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص .23 محجة البیضاء، ص 339 )

 

نشانه قبولی نماز

امام صادق (ع ) :من احب ان یعلم اقبلت صلاته ام لم تقبل فلینظر هل منعته صلاته عن الفحشاءو المنكر فبقدر ما منعته قبلت منه

هركس دوست دارد بداند كه نمازش قبول شده یا نه ، ببیند كه آیا نمازش او را ازگناه و زشتی باز داشته یا نه ؟ پس به هر قدر كه نمازش او را از گناه باز داشته ، به همان اندازه نمازش قبول شده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 198 )

 

حضور قلب

امام سجاد (ع ) : ان العبد لا یقبل من صلاته الا ما اقبل علیه منهابقلبه

همانا نماز بنده پذیرفته نمی شود، مگر آنچه را كه با قلبش به نماز توجه كرد.

( وسائل الشیعه ، ج 4، ص .688 المواعظ العددیه ، ص 270 )

 

استخفاف در نماز مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) :و الله انكم لتعرفون من جیرانكم و اصحابكم من لو كان یصلی لبعضكم ما قبلها منه لاستخفافه بها ان الله لایقبل الا الحسن فكیف یقبل ما یستخف به ؟

قسم به خدا، شما از همسایگان و دوستان خود كسانی را می شناسید كه اگر برای بعضی از شما نمازی بخوانند از او قبول نخواهیدكرد، به علت استخفاف و بی اعتنایی كه بر آن روا داشته ، همانا خداوند چیز نیكو وشایسته را فقط

می پذیرد، پس چگونه بپذیرد عبادتی راكه به آن بی توجهی شده است ؟

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 387 )



سخت ترین چیز
امام صادق (ع ) : والله انه لیأتی علی الرجل خمسون سنة ، وما قبل الله صلاة واحدة فای شی ء اشد من هذا

قسم به خدا، از زندگی انسان پنجاه سال بگذرد (و نماز خوانده باشد)، ولی خداوند یك نماز او را قبول نمی كند، چه چیزی سخت تر از این !

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 387 )

 

نماز و ولایت

امام سجاد (ع ) : فی جواب سائل سأله عن حدود الصلاة ... قال :و ما سبب قبولها؟ قال - علیه السلام - : ولایتنا و البراءة من اعدائنا

در پاسخ كسی كه پرسید از حدود نماز... و چه چیزی سبب قبولی نماز است ؟ فرمود: "ولایت مااهل بیت ، و برائت از دشمنان ما".

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 386 )

 

چهار چیز مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) : اربعة لا تقبل لهم صلوة : الامام الجائر و الرجل یؤم القوم و هم له كارهون و العبد الابق من موالیه من غیر ضرورة والمرئة تخرج من بیت زوجها بغیر اذنه

چهار گروه هستند كه نمازشان قبول نیست :1- پیشوای جائر.2- مردی كه امامت نماز جماعتی را به عهده می گیرد كه جماعت از امامت اوكراهت دارد.3- عبدی كه بدون ضرورت از مولایش فرار كند.4- زنی كه بدون اجازه شوهرش از خانه بیرون رود.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 5، ص 52 )



مانع قبولی نماز زن
امام صادق (ع ) : ایما امراة باتت و زوجها علیها ساخطفی حق ، لم تقبل منها صلوة حتی یرضی عنها

هر زنی كه شب بخوابد در حالی كه شوهرش به خاطر (مطلب ) حقی از وی خشمگین باشد، هیچ نمازی از او قبول نمی شود، مگرآن كه شوهرش از او راضی شود.

( فروع كافی ، ج 5، ص 507 )

 

شرط قبولی نماز

پیامبر (ص ) : لو صلیتم حتی تكونوا كالاوتار و صمتم حتی تكونوا كالحنایا لم یقبل الله منكم الا بورع

اگر آن قدر نماز بخوانید تا همچون زه كمان شوید، و آن قدر روزه بگیرید تا همچون كمان خم شوید، خدا از شما قبول نمی كند، مگر این كه انسان با ورع باشید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 258 )

 

غیبت ، مانع قبولی نماز

پیامبر (ص ) : من اغتاب مسلما او مسلمة لم یقبل الله صلوته و لا صیامه اربعین یوما و لیلة الا ان یغفر له صاحبه

هر كس غیبت مردیا زن مسلمانی را كند، تا چهل شبانه روز نماز و روزه اش پذیرفته نیست ، مگر این كه غیبت شونده او را ببخشد.

( بحار الانوار، ج ,75 ص 258 )

 

خشم بر والدین ، مانع قبولی نماز

امام صادق (ع ) : من نظر الی ابویه نظرماقت ، و هما ظالمان لم یقبل الله له صلاة

هر كه به پدر و مادر نگاه تند و خشم آلود كند، اگر چه به وی ستم كرده باشند، خداوند نمازش را نمی پذیرد.

( جامع السعادات ، ج 2، ص 351 )

 

نتیجه لقمه حرام

پیامبر (ص ) :من اكل لقمة حرام لم تقبل له صلوة اربعین لیلة و لم تستجب له دعوة اربعین صباحا

كسی كه لقمه حرام بخورد، تا چهل شب نماز او قبول نمی شود و دعای وی نیز تا چهل روز به اجابت نمی رسد.

( دارالسلام نوری ، ج 4، ص 213 )

 

نماز و زكات

امام رضا (ع ) :من صلی و لم یزك لم تقبل صلوته

هر كس نماز بخواند، ولی زكات و مالیات اسلامی نپردازد، نمازش قبول نمی شود.

( بحار الانوار، ج ,96 ص 12 )

 

گناه مانع نماز شب

امام علی (ع ) :جاء رجل الی امیرالمؤمنین - علیه السلام - فقال : یا امیرالمؤمنین انی قد حرمت الصلاة باللیل ، فقال امیرالمؤمنین -علیه السلام - : انت رجل قد قیدتك ذنوبك .

مردی نزد امیرالمؤمنین (ع ) آمد وگفت : ای امیر مؤمنان ! من از نماز شب محروم شدم . علی (ع ) فرمود: تو مردی هستی كه گناهانت تو را زندانی (اسیر) كرده است .

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 422 )

 

شرب خمر مانع نماز

امام صادق (ع ) :لا تقبل صلوة شارب الخمر اربعین یوماالا ان یتوب

نماز شرابخوار تا چهل روز مقبول نخواهد شد، مگر این كه توبه كند.

( بحار الانوار، ج ,84 ص .317 میزان الحكمه ، ج 5، ص 388 )

 

آمادگی كامل برای نماز

امام باقر (ع ) : لا تقم الی الصلاة متكاسلا و لامتناعسا و لا متثاقلا

در حال كسالت و خواب آلودگی و سنگینی به نماز نایستید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 23 )

 

دروغ ، مانع نماز شب

امام صادق (ع ) :ان الرجل لیكذب الكذبة فیحرم بهاصلاة اللیل

همانا مردی دروغ می گوید، پس به خاطر آن دروغگویی از نماز شب محروم می شود.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 422 )

 

نماز و آزردن همسر

پیامبر (ص ) :من كان له امرئة تؤذیه لم یقبل الله صلاتها و لا حسنة من عملها حتی تعینه وترضیه و ان صامت الدهر... و علی الرجل مثل ذلك الوزر اذا كان لها مؤذیاظالما

كسی كه همسر خود را بیازارد، نماز و اعمال نیك او مورد پذیرش الهی قرار نمی گیرد، مگر آن كه به كمك او بپردازد و رضایتش را جلب كند، گر چه همیشه روزه دار باشد و البته شوهر نیز دارای همین نوع از عقاب است ، در صورتی كه همسر خویش را بیازارد و به او ظلم روا دارد.

( وسائل الشیعه ، ج ,14 ص 116 )

 

مانع تقرب به خدا

امام علی (ع ) : لا قربة بالنوافل اذا اضرت بالفرائض

نوافل و مستحبات اگر به واجبات ضرر برسانند موجب تقرب به درگاه خدای تعالی نخواهند بود.

( غرر الحكم ، ص 345 )

 

كیفر مضاعف

امام باقر (ع ) :من شرب الخمر فسكر منها لم یقبل الله صلاته اربعین یوما فان ترك الصلاة فی هذه الایام ضوعف علیه العذاب لترك الصلاة

كسی كه شراب بنوشد و مست شود، تا چهل روز نماز او قبول نیست ، پس اگر نمازی را دراین روزها ترك كند عقاب و كیفر وی نیز چند برابر است .

( ثواب الاعمال ، ص 551 )


پنج چیز مانع قبولی نماز

پیامبر (ص ) :لا یقبل الله صلاة خمسة نفر. الابق من سیده و امرأة لا یرضی عنها زوجها و مدمن الخمر و العاق و اكل الربا

خداوندنماز پنج گروه را نمی پذیرد:1- بنده ای كه از نزد مولای خود فراركرده است .2- زنی كه شوهرش از وی راضی نیست .3- شرابخوار و دائم الخمر.4- كسی كه عاق والدین شده است .5- رباخوار.

( مستدرك الوسائل ، ج ,13 ص 332 )

 

تحقیر نماز و محروم از شفاعت

امام صادق (ع ) : لا ینال شفاعتنا من استخف بالصلاة

هر كس نماز را سبك بشمارد، به شفاعت ما دست نخواهد یافت .

( فروع كافی ، ج 3، ص ,270 حدیث 15 )

 

دزدترین مردم

امام علی (ع ) : ان اسرق الناس من سرق من صلاته

دزدترین مردم كسی است كه از نمازش كم بگذارد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 222 )

 

با عجله خواندن نماز

پیامبر (ص ) : اسرق الناس فاالذی یسرق من صلاته فصلاته تلف كما یلف الثوب الخلق فیضرب بها وجهه

دزدترین مردم كسی است كه به خاطر سرعت و شتابزدگی از نماز خود كم كند، نماز چنین انسانی همچون جامه مندرسی در هم پیچیده شده ، به صورت اوپرتاب می گردد.

( میزان الحكمه ، ج 5، ص 406 )


شتابزدگی در نماز

پیامبر (ص ) : ...لا صلوة لمن لا یتم ركوعها و سجودها

كسی كه ركوع و سجودش را ناتمام و شتابزده به جا می آورد، نمازش پذیرفته نیست .

( بحار الانوار، ج ,84 ص 253 )

 

كاهلی در نماز

امام باقر (ع ) :لا تقم الی الصلوة متكاسلا و لا متناعسا و لامتثاقلا فانها من خلل النفاق

با حال مستی و خواب آلوده و كاهلانه نماز را به جانیاور، كه اینها ازروزنه های نفاق است .

( میزان الحكمه ، ج 5، ص .398 بحار الانوار، ج ,84 ص 231 )

 

نماز با عجله

امام صادق (ع ) :ان العبد اذا عجل فقام لحاجته یقول الله تبارك و تعالی : "اما یعلم عبدی انی انااقضی الحوائج "

زمانی كه بنده برای رفع حاجت خود نمازش را با عجله بخواند، خداوند می فرماید: "آیا بنده من نمی داند كه حاجت او را من برآورده می كنم ".

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 24 )

 

نتیجه سبك شمردن نماز

امام صادق (ع ) : اذا قام العبد فی الصلاة فخفف صلاته قال الله تعالی لملائكته : اما ترون الی عبدی كأنه یری ان قضاء حوائجه بیدغیری ، اما یعلم ان قضاء حوائجه بیدی

هرگاه بنده برای نماز به پا خیزد و نمازش را سبك ادا كند، خداوند به فرشتگان خود می فرماید: آیا به بنده من نمی نگرید كه گویا برآوردن حاجتهایش را به دست دیگری غیر از من می بیند آیا نمی داند كه برآوردن حوایج او به دست من است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .341 تهذیب ، ج 1، ص 204 )

 

آفات سریع خواندن نماز

امام صادق (ع ) :ابصر علی بن ابی طالب - علیه السلام - رجلا ینقر صلاته فقال : منذ كم صلیت بهذه الصلاة ؟ فقال له الرجل : منذ كذا وكذا فقال : مثلك عند الله مثل الغراب اذا نقر لو مت ، مت علی غیر ملة ابی القاسم محمد - صلی الله علیه واله - ثم قال علی - علیه السلام - :ان اسرق الناس من سرق من صلاته

علی (ع ) به مردی كه نمازش را به سرعت می خواند، نگاه كرد. امام سؤال كرد از چه وقتی این طور نماز می خوانی ؟ مرد پاسخ داد: از فلان وقت تا به حال . امام فرمودند: مثل (نماز خواندن ) تو در پیش خداوند مثل كلاغی است كه (بسرعت ) از زمین دانه می چیند، اگرتو به این حالت بمیری ، مرده ای به غیر دین پیامبر اسلام . امام فرمودند: همانا كه دزدترین مردم كسی است كه از نمازش بدزدد (یعنی كم كند).

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 24 )

 

عذاب ضایع كننده نماز

پیامبر (ص ) : لا تضیعوا صلاتكم ، فان من ضیع صلاته حشره الله مع قارون و فرعون و هامان - لعنهم الله و اخزاهم - و كان حقا علی الله ان یدخله النار مع المنافقین ، فالویل لمن لم یحافظ صلاته

نماز خودتان را ضایع نكنید، به حقیقت هر كس نماز خویش را ضایع كند،خداوند عز و جل او را با قارون و فرعون و هامان محشور می كند، خداوند به آنان لعنت كند و آنها را رسوا سازد، وبر خدا لازم است آنها را با منافقها به آتش داخل كند، پس وای بر كسی كه به نمازش مواظب نباشد.

( بحار الانوار، ج ,82 ص 202 )

 

محرومیت از شفاعت

پیامبر (ص ) :لا ینال شفاعتی من اخر الصلوة بعد وقتها

كسی كه نماز را از وقتش تأخیر بیندازد، (فردای قیامت ) به شفاعت من نخواهدرسید.

( بحار الانوار، ج ,83 ص 20 )

 

ترك نماز باعث حبطعمل

پیامبر (ص ) :من ترك صلاته حتی تفوته من غیرعذر فقد حبط عمله

كسی كه نمازش را بدون عذر ترك كند (نخواند) تا وقت آن بگذرد، عمل او نابود شده است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 میزان الحكمه ، ج 5، ص 403 )

 

فاصله كفر و ایمان

پیامبر (ص ) :بین العبد و بین الكفر ترك الصلاة

فاصله كفر و بندگی ترك نماز است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .202 میزان الحكمه ، ج 5، ص 403 )


مورد لعن واقع شدن

پیامبر (ص ) :تارك الصلاة ملعون فی التوراة ملعون فی الانجیل ملعون فی الزبور ملعون فی القران ملعون فی لسان جبرئیل ملعون فی لسان میكائیل ملعون فی لسان اسرافیل ملعون فی لسان محمد

ترك كننده نماز در تورات و انجیل و زبور و قرآن مورد لعنت قرار گرفته و به زبان جبرئیل و میكائیل واسرافیل و محمد (ص ) ملعون است .( انوار الهدایه ، ص .197 الحكم الزاهرة ، ص 294 )

 

ترك نماز و هنگام مردن

پیامبر (ص ) :من ترك صلوة لا یرجو ثوابها و لایخاف عقابها فلا ابالی ایموت یهودیا ونصرانیا او مجوسیا

كسی كه نماز را ترك كند، در حالی كه امید به پاداش نمازش ندارد و ازعذاب ترك نماز نیز ترسناك نیست ، پس باكی نیست كه یهودی بمیرد، یانصرانی ، یا مجوسی .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .203 میزان الحكمه ، ج 5، ص 403 )

 

عاقبت ترك نماز

پیامبر (ص ) :من ترك الصلاة متعمدا كتب اسمه علی باب النار ممن یدخلها

هر كس عمدا نمازش را ترك كند، بر درب جهنم نامش ازدوزخیان نوشته می شود.

( كنز العمال ، ج 7، حدیث 19090 )

 

پاسخ اهل دوزخ

امام علی (ع ) :ألا تسمعون الی جواب اهل النار حین سئلوا:"ما سلككم فی سقر؟ قالوا: لم نك من المصلین "

آیا به پاسخ اهل دوزخ گوش فرانمی دهید كه وقتی از آنها می پرسند: "چه چیز شما را گرفتار دوزخ ساخت ؟ می گویند: ما از نمازگزاران نبودیم ".

( بحار الانوار، ج ,82 ص .224 نهج البلاغه ، خطبه 190 )

 

بیزاری از تارك الصلوة

امام صادق (ع ) :جاء رجل الی النبی - صلی الله علیه و اله - فقال : یا رسول الله ! اوصینی ،فقال : لا تدع الصلاة متعمدا فان من تركهامتعمدا فقد برئت منه ملة الاسلام

مردی پیش رسول خدا (ص ) آمد و عرض كرد: یارسول الله ! مرا نصیحتی بفرمایید، حضرت فرمود: نماز را عمدا رها مكن ، كسی كه عمدانماز را ترك كند ملت اسلام از او بیزار است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 29 )

 

عقاب تارك الصلوة

پیامبر (ص ) :من ترك الصلوة متعمدا من غیر علة فقدبرء من ذمة الله و ذمة رسوله

كسی كه نماز را عمدا و بدون علت ترك كند از امان خدا و رسولش دورخواهد بود.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 4، ص 75 )

 

نشانه كفر و نفاق

پیامبر (ص ) :الجفاء كل الجفاء و الكفر من سمع منادی الله تعالی ینادی بالصلاة و یدعوه الی الفلاح فلا یجیبه

نشانه ستمكاری و كفر(نفاق ) آن است كه كسی منادی خدا را بشنود كه به نماز ندا می دهد و وی را به رستگاری می خواند و دعوت او را اجابت نكند.

( نهج الفصاحه ، ص 279 )

 

درخواست بی نماز در برزخ

پیامبر (ص ) : ارك الصلاة یسأل الرجعة الی الدنیا، و ذلك قول الله تعالی : حتی اذا جاء احدهم الموت قال : "رب ارجعون لعلی أعمل صالحا فیما تركت ، كلا انها كلمة هو قائلها و من ورائهم برزخ الی یوم یبعثون "

بی نماز درخواست می كند به دنیا برگردد، و این است سخن خداوند متعال تا گاهی كه به یكی از آنان مرگ آمد گوید: "پروردگارا مرا برگردانید تا شایدعمل شایسته انجام دهم در آنچه بازگزاردم ، نه چنین است آن سخنی است كه او گوینده اش هست ، واز پشت آنهاتا روزی كه برانگیخته شوند برزخ است .

( بحار الانوار، ج ,77 ص .58 اصول وافی ، ج 2، ص 65 )

 

نتیجه ترك نماز

پیامبر (ص ) :لتنقضن عری الاسلام عروة ، كلما انتقضت عروة تشبث الناس بالتی تلیها، فاولهن نقض الحكم ، و اخرهن الصلاة

دستگیره های اسلام یك به یك شكسته می شود، هرگاه یك دستگیره نابود شود ردم به آنچه نزدیك آن است چنگ می زنند، اول آنها شكستن حكومت است (حكومت اسلامی را از دست صاحب آن خارج می كنند) و آخر آنها نمازاست (نماز را ترك می كنند).

( اصول وافی ، ج 2، ص 72 )

 

وضو كلید نماز

پیامبر (ص ) :...والوضوء مفتاح الصلاة

وضو كلید نمازاست .

( نهج الفصاحه ، حدیث 1588 )

 

نصف ایمان

پیامبر (ص ) :الوضوء نصف الایمان

وضو گرفتن نیمی از ایمان است .

( بحار الانوار، ج ,80 ص 238 )

 

اثر تجدید وضو

پیامبر (ص ) :الوضوء علی الوضوء نور علی نور

وضوی پس از وضو بسیار پسندیده است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )


آثار وضو

پیامبر (ص ) :أمتی الغر المحجلون من اثار الوضوء یوم القیامة

امت مرا دست و پای نورانی باشد روز قیامت ، از آثار وضو كه در دنیا گرفته باشد.

( شهاب الاخبار، ص 122 )

 

مسواك و وضو

پیامبر (ص ) :السواك شطر الوضوء

مسواك كردن جزئی ازوضو است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 297 )

 

مسواك هنگام هر وضو

پیامبر (ص ) : یا علی ! و علیك بالسواك عند كل وضوء

ای علی ! بر تو باد مسواك زدن هنگام هر وضو.

( اصول كافی ، ج 8، ص 72 )

 

مسواك در سحر

امام باقر (ع ) :ان السواك فی السحر قبل الوضوء من السنة

سحرگاه ، پیش از وضو، مسواك زدن از سنت اسلامی است .

( میزان الحكمه ، ج 4،ص 596 )

 

پاكی ، كلید نماز

پیامبر (ص ) :مفتاح الصلاة الطهور

كلید نماز، پاكی است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 281 )

 

ورود به مسجد با وضو

پیامبر (ص ) :لا تدخل المساجد الا بالطهارة

داخل مساجد مشو، مگر با وضو.

( مستدرك الوسائل ، ج 3، ص 388 )

 

گشایش دربهای بهشت

پیامبر (ص ) :من اسبغ وضوءه و احسن صلاته ، و ادی زكاة ماله و كف غضبه و سجن لسانه ، و استغفر لذنبه ، و ادی النصیحة لاهل بیت نبیه فقد استكمل حقایق الایمان و ابواب الجنة مفتحة له

كسی كه وضوی خود را شاداب وكامل به جای آورد، و نماز خویش را نیكوبخواند، زكات مالش را بپردازد، و خشم خود را فرو نشاند و زبانش را ازگناهان مربوطبه زبان ببندد، و برای گناه خودبا توبه طلب آمرزش كند، و نسبت به اهل بیت پیامبر خویش خیرخواه باشد، البته تمام حقایق ایمان در او كامل شده و درهای بهشت به روی او باز است .

( ثواب الاعمال ، ص 64 )

 

بستر همانند مسجد

امام صادق (ع ) :من تطهر ثم اوی الی فراشه بات وفراشه كمسجده

هر كس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر اومانندمسجد او خواهد بود.

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص .265 ثواب الاعمال ، ص 48 )

 

وضو پیش و بعد از غذا

امام صادق (ع ) :الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر

وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین می برد.

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 256 )

 

وضو هنگام غذا

پیامبر (ص ) :یا علی ! ان الوضوء قبل الطعام و بعده شفاءفی الجسد و یمن فی الرزق

یا علی ! قبل از غذا و بعد از غذا، وضو گرفتن ، شفای بدن و بركت در روزی است .

( بحار الانوار، ج ,66 ص 356 )

 

وضو برای نماز مغرب

امام كاظم (ع ) :من توضأ للمغرب كان وضوئه ذلك كفارة لما رضی من ذنوبه فی نهاره ما خلاالكبائر

كسی كه برای نماز مغرب وضوبگیرد، وضویش كفاره گناهان گذشته آن روزاوست بجز گناهان كبیره .

( محجة البیضاء، ج 1، ص 302 )

 

وضو برای نماز صبح

امام كاظم (ع ) :و من توضأ الصلاة الصبح كان وضوئه ذلك كفارة لما مضی من ذنوبه فی لیلته الا الكبائر

كسی كه برای نماز صبح وضومی گیرد، وضویش كفاره گناهان گذشته آن شب اوست بجز گناهان كبیره .

( محجة البیضاء، ص 1، ص 302 )

 

وضو برای تلاوت قرآن

امام علی (ع ) :لا یقرأ العبد القران اذا كان علی غیر طهور حتی یتطهر

هنگامی كه وضو ندارید، قرآن نخوانید، تا این كه وضو گرفته شود.

( خصال ، ج 2، ص 164 )

 

طهارت ظاهر و باطن

امام صادق (ع ) :طهر قلبك بالتقوی و الیقین عندطهارة جوارحك بالماء

در وقت پاكیزه نمودن اعضای خود با آب ، دل خویش را به پرهیزگاری و یقین پاك گردان .

( بحار الانوار، ج ,80 ص 239 )

 

پاكی به وسیله وضو

امام رضا (ع ) :انما امر بالوضوء لیكون العبد طاهرااذا قام بین یدی الجبار و عند مناجاته ...

همانا امر شده است به وضو، تا آن كه بنده پاك باشد، به هنگامی كه می ایستددر مقابل خداوند جبار و همچنین وقت مناجات نمودن .

( عیون اخبار الرضا، ج 2، ص 104 )

 

با طهارت به مسجد رفتن

امام صادق (ع ) :علیكم باتیان المساجد فانهابیوت الله فی الارض من اتاه مطهرا طهره الله من ذنوبه و كتب من زواره

بر حضوردر مساجد مواظبت كنید! چرا كه مساجد، خانه های خداوند در زمین است . كسی كه باحالت طهارت وارد مسجد شود، خداوند او را از گناهانش تطهیر می نماید و نام وی رادر زمره زایرین خویش می نویسد.

( وسائل الشیعه ، ج 1، ص 267 )

 

كار مانع از اول وقت

امام علی (ع ) :صل الصلوة لوقتها الموقت لها و لاتعجل وقتها لفراغ و لا تؤخرها عن وقتها لأشتغال و اعلم ان كل شی ء من عملك تبع لصلوتك

نماز را در وقت مقرر آن به جای آور، و به خاطر فراغت عجله مكن وبه علت اشتغال آن را به تأخیر میفكن ، و بدان كه همه اعمال تو بسته به نمازتوست .

( نهج البلاغه ، نامه 27 )

 

مانع وقت نماز

امام رضا (ع ) : حافظوا علی مواقیت الصلوات ، فان العبدلا یأمن الحوادث

مراقب وقتهای نماز باشید (كه تا وقتش فرا رسید انجام دهید)چرا كه انسان از حوادثی كه مانع انجام نماز در وقت گردد، ایمن نیست .

( بحار الانوار، ج ,82 ص 20 )

 

وقت نماز صبح

امام باقر (ع ) : وقت صلاة الغداة ما بین طلوع الفجر الی طلوع الشمس

وقت نماز صبح از طلوع فجر تا طلوع خورشید است .

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 152 )

 

محبوبیت نماز در وقت

امام صادق (ع ) :افضل الاعمال الی الله الصلاة لوقتها و بر الوالدین و الجهاد فی سبیل الله

بهترین اعمال نزد خداوند، نمازاول وقت است پس از آن نیكی بر پدر و مادر، و سپس جهاد در راه خدا است .

( بحار الانوار، ج 3، ص 85 )

 

دو وقت نماز

امام رضا (ع ) :اعلم ان لكل صلاة وقتین اول و اخر فأول الوقت رضوان الله و اخره عفو الله

بدان كه هر نماز دو وقت دارد: اول وقت وآخر وقت . اول وقت خشنودی پروردگار و آخر آن بخشش خداوند است .

( بحار الانوار، ج ,82 ص .249 الحكم الزاهره ، ص 286 )

 

مذمت تأخیر نماز

پیامبر (ص ) :ثلاث لا تؤخر و هن الصلاة اذا انت والجنازة اذا حضرت و الأیم اذا وجدت كفؤا

سه چیز را نباید به تأخیر انداخت ،نماز همین كه وقت آن رسید، و برداشتن جنازه وقتی آماده شد، و شوهر دادن بیوه وقتی هم كفو خود را یافت .

( نهج الفصاحه ، ص ,262 حدیث 1261 )


ثواب نماز صبح در اول وقت

امام صادق (ع ) :فاذا صلی العبد صلاة الصبح مع طلوع الفجر اثبتت له مرتین تثبتها ملائكة اللیل و ملائكة النهار

پس هرگاه نمازگزار نماز صبح را با طلوع فجر به جای آورد دو مرتبه برای او نوشته می شود، هم فرشته صبح و هم فرشته شب می نویسند (نماز صبح را فرشته روز و فرشته شب هر دومشاهده می كنند).

( ثواب الاعمال ، ص 62 )

 

اذان در اول وقت نماز

پیامبر (ص ) : اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتك بالاذان

ای بلال ! هنگامی كه وقت نماز رسید بالای دیوار بروو صدای خود را به وسیله اذان بلند كن .

( فروع كافی ، ج 3، ص 307 )



بخشایش یا عذاب خداوند
امام باقر (ع ) :و من صلاها لغیر وقتها مؤثراعلیها غیرها فان ذلك الیه ان شاء غفر له و ان شاء عذبه

كسی كه نماز را در غیروقتش به جا آورد و چیز دیگری را بر نماز انتخاب كند و ترجیح دهد، به درستی كه این كار، خدا را مختار می كند كه اگربخواهد او را ببخشاید و اگر بخواهد او راعذاب كند.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 83 )

 

نماز اول وقت ، جدایی از غافلین

امام باقر (ع ) : ایما مؤمن حافظ علی الصلوات المفروضة فصلاها لوقتها فلیس هذا من الغافلین

هر مؤمنی محافظت برنمازش نماید، و او را در وقتش به جا آورد، از انسانهای غافل شمرده نمی شود.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 79 )

 

نورانیت اذان

پیامبر (ص ) : یا علی ألاذان نور

یا علی ! اذان نور است .

( بحار الانوار، ج 84، ص 154 )

 

پاداش مؤذن بهتر است

پیامبر (ص ) :من اذن محتسبا یرید بذلك وجه الله - عز و جل - اعطاه الله ثواب اربعین الف شهید و اربعین الف صدیق و یدخل فی شفاعته اربعین الف مسی ء من امتی الی الجنة

كسی كه اذان بگوید، و به خداوندتوجه داشته باشد، خداوند به او ثواب چهل هزار شهید و چهل هزار راستگو را عطامی كند و چهل هزار از امت گناهكاران شامل شفاعتش گردیده و داخل بهشت می شوند.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 130 )

 

آفات بی توجهی به اذان

امام علی (ع ) :من سمع النداء و هو فی المسجد ثم خرج فهو منافق ، الا رجل یرید الرجوع الیه ، او یكون علی غیر طهارة فیخرج لیتطهر

كسی كه صدای اذان را در مسجد شنید، و بدون خواندن نماز (جماعت ) از مسجد خارج شودمنافق است ، مگر این كه قصد برگشت برای نماز خواندن دارد، یا وضو ندارد و برای گرفتن وضو از مسجد خارج شود.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 161 )



سربلندی اذان گویان در قیامت
امام علی (ع ) :یحشر المؤذنون یوم القیامة طوال الأعناق

اذان گویان ، روز قیامت با سرافرازی و سربلندی محشور می شوند.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 149 )

 

نجات از آتش

پیامبر (ص ) : ان لحوما محرمة علی النار و هی لحوم المؤذنین

همانا، گوشتهایی بر آتش (جهنم ) حرام است (آتش آنها را نمی سوزاند) وآن

گوشت بدن اذان گویان است .

( مستدرك الوسائل ، ص 249 )

 

ثواب برای اذان گو

امام باقر (ع ) :المؤذن یغفر الله له مد بصره و مدصوته فی السماء و یصدقه كل رطب ویابس سمعه ، و له من كل یصلی معه فی مسجده سهم و له بكل من یصلی بصوته

خداوند مؤذن را به اندازه ای كه چشمش می بیند و صدایش در آسمان می پیچد می آمرزد، هر خشك و تری كه آواز او را می شنود او را تصدیق می كند، و از ثواب هر كس كه با او در مسجد نماز گزارد سهمی نصیب او شود و به شمار هركس كه به بانگ او نماز بخواندحسنه ای برای اوست .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .331 من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 287 )



پاداش شهید
پیامبر (ص ) :للمؤذن فیما بین الاذان و الاقامة مثل اجرالشهید المتشحطبدمه فی سبیل الله

برای شخص اذان گو در فاصله اذان و اقامه ،ثوابش مانند ثواب شهیدی است كه در راه خدا در خون خود می غلطد.

( ثواب الاعمال ،ص 58 )



واجب شدن بهشت بر مؤذن
پیامبر (ص ) :من اذن فی مصر من أمصار المسلمین سنة وجبت له الجنة

هر كس در یكی از شهرهای مسلمانان یك سال اذان بگوید بهشت بر او واجب می شود.

( محجة البیضاء، ج 1، ص .337 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )

 

تأثیر گفتن اذان و اقامه

امام صادق (ع ) :من صلی باذان و اقامة صلی خلفه صفان من الملائكة و من صلی باقامة بغیراذان صلی خلفه صف واحد ما بین المشرق والمغرب

هر كس كه نماز را با اذان و اقامه بخواند، دو صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می گزارند، و كسی كه نماز را با اقامه تنها بخواند یك صف از فرشتگان در پشت سرش نماز می خوانند و اندازه صف به قدر میان مشرق ومغرب است .

( محجة البیضاء، ج 1، ص .338 ثواب الاعمال ، ص 59 )



اذان با صدای بلند
امام صادق (ع ) : كان رسول الله - صلی الله علیه واله - یقول لبلال اذا دخل الوقت یا بلال اعل فوق الجدار و ارفع صوتك بالاذان

رسول خدا (ص ) هنگامی كه وقت نماز فرا می رسید به بلال می فرمود: بالای دیوار (مسجد)برو و اذان را با صدای بلند بگو.

( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 624 )



محشور با شهداء و پیامبران
پیامبر (ص ) :یحشر المؤذنون من امتی مع النبیین و الصدیقین و الشهداء

اذان گویان ، از امت من با پیامبران و راستگویان و شهیدان محشور می شوند.

( مستدرك الوسائل ، ج 4، ص 23 )

 

تأثیر هفت سال اذان گفتن

امام باقر (ع ) :من أذن سبع سنین محتسبا جاءیوم القیامة و لا ذنب له

هر كس هفت سال برای خدا اذان بگوید، روز رستاخیزبدون گناه وارد محشر می شود.

( ثواب الاعمال ، ص .83 من لا یحضره الفقیه ، ج 1،ص .288 وسائل الشیعه ، ج 4، ص 613 )

 

اجابت اذان مؤذن

پیامبر (ص ) :اجابة المؤذن كفارة الذنوب

اجابت اذان مؤذن ، كفاره گناهان است .

( مستدرك الوسائل ، ج 1، ص 227 )

 

فرار شیطان از اذان

پیامبر (ص ) :ان الشیطان اذا سمع النداء هرب

به درستی كه شیطان وقتی صدای اذان را شنید فرار می كند.

( كنز العمال ، حدیث 20951 )

 

قرعه برای اذان گفتن

پیامبر (ص ) :لو علم الناس ما فی النداء و الصف الاول لاستهموا علیه

اگر مردم می دانستند چه فضیلتی دارد اذان گفتن و شركت در صف اول

جماعت ، هر آینه برای این كار قرعه كشی می كردند.

( بحار الانوار، ج ,88 ص 200 )

 

اذان گفتن در همه حال

امام رضا (ع ) :یؤذن الرجل و هو جالس و یؤذن و هوراكب

شخص اذان گو چه نشسته باشد و چه سواره اذان می گوید.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 285 )

 

دعا هنگام اذان

امام علی (ع ) :اغتنموا الدعاء عند اربع : عند قرائة القران و عند الاذان و عند نزول الغیث وعند التقاء الصفین للشهادة

در چهارزمان دعا را غنیمت شمارید: 1- هنگام قرائت قرآن . 2- هنگام اذان .3- هنگام نزول باران . 4- هنگام رو به رو شدن دو لشكر مؤمنین و كفاربرای جنگ .

( وسائل الشیعه ، ج 4، ص 1114 )

 

تأثیر اذان و اقامه در گوش نوزاد

پیامبر (ص ) :من ولد له مولود فلیؤذن فی اذنه الیمنی ، و لیقم فی الیسری ، فأن ذلك عصمة من الشیطان

كسی كه فرزندی به او داده شد (به دنیا آمد) در گوش راستش اذان و درگوش چپش اقامه بگوید، زیرااین عمل ، نوزاد را از شر شیطان حفظ می نماید.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 162 )

 

اجابت ندای مؤذن

امام علی (ع ) :اجابة المؤذن یزید فی الرزق

اجابت دعوت اذان گو، سبب افزایش روزی می شود.

( بحار الانوار، ج ,84 ص 177 )

 

تكرار اذان مؤذن

امام باقر (ع ) :كان رسول الله - صلی الله علیه و اله -اذا سمع المؤذن یؤذن قال مثل مایقوله فی كل شی ء

رسول خدا (ص ) وقتی صدای اذان مؤذن را می شنید، آن جملات را تكرارمی كرد.

( الكافی ، ج 3، ص ,310 حدیث 29 )

 

علاقه بلال به رسول خدا (ص )

امام صادق (ع ) :ان بلالا كان عبد صالحا، فقال :لا اؤذن لاحد بعد رسول الله - صلی الله علیه و اله -

همانا كه بلال بنده ای شایسته بود و گفت : من برای احدی بعد از رسول الله (ص ) اذان نمی گویم .

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 286 )

 

اذان با صدای بلند

ابوعبدالله (ع ) :اذا اذنت فلا تخقین صوتك فان الله یأجرك مد صوتك فیه

زمانی كه اذان گفتی ، صدایت را كوتاه مكن ، زیرا كه خداوندبه مقدار بلندی صدای تو در اذان ، پاداش می دهد.

( التهذیب ، باب اذان ، حدیث 45 )

 

آشنایی با وقت اذان

ابوعبدالله (ع ) :لا یستقیم الأذان و لا یجوز ان یؤذن به الا رجل مسلم عارف

اذان برپا نمی شود و نباید آن را بگوید، مگر مرد مسلمانی كه به وقت آن آشنا باشد.

( فروع كافی ، ج 3، ص ,307 حدیث 13 )

 

تحقیر اذان

پیامبر (ص ) :سیأتی علی الناس زمان یتركون الاذان علی ضعفائهم

زمانی خواهد آمد كه اذان را تحقیر كرده و آن را به افرادی ناتوان می سپرند.

( كنز العمال ، ج 7، ص 690 )

 

علت نماز جماعت

امام رضا (ع ) :انما جعلت الجماعة لئلا یكون الاخلاص والتوحید و الاسلام و العبادة لله الاظاهرا مكشوفا مشهورا

نماز جماعت قرار داده شده است ، تا اخلاص و یگانگی و اسلام و عبادت برای خداوند آشكار، باز و ظاهرباشد.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص .372 بحار الانوار، ج ,88 ص 12 )

 

خوش گمانی به نمازگزار

امام صادق (ع ) :من صلی خمس صلوات فی الیوم واللیلة فی جماعة فظنوا به خیرا و اجیزوا شهادته

هر كه پنج نماز شبانه روز را به جماعت می خواند به او خوش گمان باشید و گواهی اش را بپذیرید.

( بحار الانوار، ج ,88 ص 8. وسائل الشیعه ، ج 5، ص 371 )

 

ثواب پشت سر عالم

پیامبر (ص ) :من صلی خلف عالم فكأنما صلی خلف رسول الله

كسی كه پشت سر عالم نماز به جا آورد، مانند كسی است كه پشت سرپیغمبر خدا نماز خوانده است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 119 )

 

صف جهاد و صف جماعت

امام كاظم (ع ) :ان الصلوة فی الصف الاول كالجهادفی سبیل الله - عز و جل -

نماز خواندن در صف اول ، مانند جهاد در راه خداست .

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387 )

 

ثواب اقتدا به عالم

امام صادق (ع ) : الصلاة خلف العالم بالف ركعة

نماز در پشت سر یك عالم برابر هزار ركعت است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )

 

صف اول جماعت

پیامبر (ص ) :ان الله و ملئكته یصلون علی الذین یصلون الصفوف الاول

به حقیقت خداوند و فرشتگانش بر كسانی كه صفهای اول نماز جماعت را به هم پیوند می دهند، درود می فرستند.

( كنز العمال ، ج 2، ص 623 )

 

لبیك به اذان نماز

پیامبر (ص ) :اذا سمعت الاذان فأت و لو حبوا

هنگامی كه اذان نماز را شنیدی ، هر چه سریعتر به مسجد بیا، گر چه سینه خیز باشد.

( كنز العمال ، ج 7، ص 548 )

 

امام جماعت

پیامبر (ص ) :امام القوم وافدهم فقدموا فی صلاتكم افضلكم

امام جماعت هر جمعی نماینده آن در پیشگاه خداوند می باشد، پس برای امامت جماعت خود بهترینها را برگزینید.

( بحار الانوار، ج ,88 ص 109 )

 

نماز جماعت در صبح

پیامبر (ص ) :لان اصلی الصبح فی جماعة احب الی من ان اصلی لیلتی حتی اصبح

اگر نماز صبح را به جماعت بخوانم ، در نظرم محبوبتر ازعبادت و شب زنده داری تا صبح است .

( كنز العمال ، ج 8، حدیث 22792 )

 

آفات جدایی از جمعیت

پیامبر (ص ) :من فارق جماعة المسلمین فقد خلع ربقة الاسلام من عنقه قیل : یا رسول الله وما جماعة المسلمین ؟ قال : جماعة اهل الحق و ان قلوا

كسی كه از جمعیت مسلمان جدا شود، رشته اسلام را از گردنش باز نموده .از حضرت سؤال شد: منظور كدام جمعیت است ؟ آن حضرت فرمود: مردم اهل حق ، هر چندكم باشند.

( امالی شیخ صدوق ، ص 272 )

 

فضیلت نماز جماعت

پیامبر (ص ) :صلاة الرجل فی جماعة خیر من صلاته فی بیته اربعین سنة . قیل : یا رسول الله !صلوة یوم ؟ فقال : صلوة واحدة

نماز خواندن انسان در جماعت بهتر است از نمازی كه چهل سال در خانه خوانده شود. عرض كردند:یا رسول الله ! نماز یك روز؟ حضرت فرمود: بلكه یك نماز.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374 )

 

اخطار پیامبر و ترك نماز جماعت

امام صادق (ع ) :هم رسول الله - صلی الله علیه و اله - بأحراق قوم فی منازلهم لا یصلون بالجماعة

حضرت پیغمبر (ص )خواست خانه ها را بر قومی كه در منازل نماز می گذاردند و به جماعت حاضر نمی شدند،بسوزاند.

( لئالی الاخبار، ج 4، ص 205 )

 

بی اعتنایی به نماز جماعت

امام علی (ع ) :من سمع النداء فلم یجبه من غیرعلة فلا صلاة له

هر كس كه صدای اذان جماعت را بشنوند و بدون هیچ عذری پاسخ ندهد، نماز ندارد (نمازش مقبول نیست ).

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 375 )

 

برائت از آتش دوزخ و نفاق

پیامبر (ص ) :من صلی اربعین یوما جماعة یدرك التكبیرة الاولی ، كتب له برائتان برائة من النارو برائة من النفاق

كسی كه نماز خود را با جماعت و با درك تكبیر اول نماز، چهل روز انجام دهد، خداوند دو برائت را برای او مقرر می سازد: 1- برائت از آتش دوزخ .2- برائت از نفاق .

( بحار الانوار، ج ,88 ج 4 )

 

ترك نماز جماعت

امام باقر (ع ) :من ترك الجماعة رغبة عنها و عن جماعة المسلمین من غیر علة فلا صلاة له

كسی كه از روی بی میلی ، بدون عذر و علت نمازجماعت را كه اجتماع مسلمانان است ترك كند، نمازی برای او نیست .

( امالی شیخ صدوق ، ص 290 )

 

نماز جماعت با هر دشواری

پیامبر (ص ) :الصلاة جماعة و لو علی رأس زج

در نماز جماعت شركت نمایید، گر چه آن را بر سر آهن و نوك نیزه انجام دهید(یعنی هر قدر سخت و دشوار باشد، از حضور در جماعت دریغ نكنید).

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

 

رعایت حال مأمومین

پیامبر (ص ) :انی لأكون فی الصلوة فاسمع بكاء الصبی فاخفف مخافة ان اشق علی امه

من گاهی در حال نماز كه هستم صدای گریه كودكی رامی شنوم و نماز را سبك و كوتاه می كنم ، چرا كه می ترسم مادرش را به رنج افكنم .

( كنز العمال ، ج 7، ص ,601 حدیث 20455 )

 

دوری از ایمان

امام صادق (ع ) :من خلع جماعة المسلمین قدر شبر، خلع ربقة الایمان من عنقه

كسی كه به اندازه یك وجب از جماعت مسلمانان (عملا) دوری كند،ریسمان ایمان را از گردنش در آورده و به دور افكنده است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 13 )

 

نظم صفهای جماعت

پیامبر (ص ) :یا ایها الناس اقیموا صفوفكم و امسحوابمناكبكم لئلا یكون فیكم خلل و لاتخالفوا فیخالف الله بین قلوبكم الا و انی أراكم من خلفی

رسول خدا (ص ) خطاب به جمعیتی فرمود: ای مردم صفهای (نماز جماعت )رامنظم و مساوی كنید و دوش به دوش بایستید تا فاصله و جدایی میان شمانیفتد ونامرتب نباشید كه خداوند دلهای شما را از یكدیگر دور گرداند وبدانید كه من شمارا از پشت سر می بینم كه چگونه نظم را در صفهای جماعت برقرار می كنید.

( ثواب الاعمال ، ص 520 )

 

نماز و وحدت اسلامی

امام صادق (ع ) : من صلی معهم فی الصف الاول كان كمن صلی خلف رسول الله (ص ) فی الصف الاول

كسی كه در صف اول نماز جماعت اهل سنت شركت نماید، مانند آن است كه در صف اول پشت سر پیامبر (ص ) نماز خوانده باشد.

( وسائل الشیعه ، ج 3، ص 381 )

 

تأخیر نماز به خاطر جماعت

امام صادق (ع ) :عن جمیل بن صالح انه سال ابا عبدالله - علیه السلام - ایهما افضل ؟ یصلی الرجل لنفسه فی اول الوقت اویؤخرها قلیلا و یصلی باهل مسجده اذا كان امامهم ؟ قال : یؤخر و یصلی باهل مسجده اذاكان الامام

جمیل بن صالح از امام صادق (ع ) سؤال كرد: كدام یك از این دو افضل است : انسان در اول وقت نمازش را بخواند یا مقداری نماز را تأخیربیندازد تا بااهل مسجد به جماعت نماز بخواند، زمانی كه مسجد امام جماعت دارد؟ حضرت فرمود:نماز را به تأخیربینداز، با اهل مسجد نماز بخوان ، زمانی كه مسجد امام جماعت دارد.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 388 )

 

آفات بی میلی به مساجد

امام صادق (ع ) :و من صلی فی بیته جماعة رغبة عن المساجد فلا صلاة له و لمن صلی معه الامن علة تمنع من المسجد

و هر كس از روی بی میلی به مساجد در خانه اش هر چند نماز جماعت بخواند برای او نمازی نخواهد بودو حتی برای كسانی كه با او نماز خوانده اند، مگرآن كه واقعا علتی مانع از حضور درمسجد بوده باشد.

( امالی الطوسی ، ج 2، ص 307 )

 

مداومت بر نماز جماعت

پیامبر (ص ) :و من لزم جماعة المسلمین حرمت علیهم غیبته و ثبتت عدالته

كسی كه بر نماز جماعت مداومت داشته باشد، غیبت او بر مسلمانان حرام وعدالتش ثابت می شود.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 394 )


فضیلت نماز جماعت

پیامبر (ص ) :صلاة الجماعة افضل من صلاة الفرد بخمس و عشرین درجة

یك نماز كه به جماعت برگزار گردد، برتری و فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی .

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 374 )

 

امام جماعت فكر مأمومین

امام صادق (ع ) :ینبغی للامام ان یكون صلاته علی صلاة اضعف من خلفه

بر امام جماعت شایسته است كه نمازش بر اساس نمازضعیفترین مأمومین خودباشد (نماز را در حال نماز جماعت طولانی نكند).

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 381 )

 

اهمیت نماز جماعت

پیامبر (ص ) :الصلاة جماعة و لو علی رأس زج اذاسئلت عمن لا یشهد الجماعة فقل : لااعرفه

نماز باید به صورت جماعت خوانده شود،و لو بر نوك تیز پیكان باشد، زمانی كه از شما سؤال شد در مورد كسی كه به جماعت حاضر نمی شود، بگویید اورا نمی شناسیم .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 5 )

 

فضیلت سمت راست

پیامبر (ص ) :فضل میامن الصوف علی میاسرها كفضل صلوة الجماعة علی صلوة الفرد

فضیلت سمت راست بر سمت چپ ، صفهای جماعت همانند فضیلت نمازجماعت است بر نماز فرادی .

( جامع احادیث الشیعه ، ج 6، ص 465 )

 

كامل كننده نماز

پیامبر (ص ) :سووا صفوفكم فان تسویة الصف تمام الصلاة

صفهای نماز جماعت را مساوی كنید، پس همانا كه مساوی كردن صفها، كامل كننده نماز است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 20 )

 

حضور در نماز جماعت با قصد پاك

پیامبر (ص ) :من اتی الجماعة ایمانا واحتسابا استأنف العمل

كسی كه در نماز جماعت با ایمان و قصد پاك و خشنودی خداداخل شود، اعمال خود را از سر گیرد. (كنایه از این است كه گناهان گذشته اش بخشیده می شود).

( ثواب الاعمال ، ص 87 )

 

سبب ورود بهشت

امام صادق (ع ) :من صلی عن یمین الامام اربعین یوما دخل الجنة

كسی كه سمت راست امام جماعت چهل روز نماز بخواند وارد بهشت می شود.

( جامع احادیث الشیعه ، ج 6، ص 465 )

 

صف اول و صف ملائكة

امام علی (ع ) :افضل الصفوف اولها و هو صف الملائكة و افضل المقدم میامن الامام

بهترین صفهای نماز جماعت ، صف اول است ، وآن صف ملائكه است و بهترین جای صف اول سمت راست امام است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 18 )

 

فضیلت یك ركعت

امام رضا (ع ) :فضل الجماعة علی الفرد بكل ركعة الفاركعة

فضیلت نماز جماعت بر نماز فرادی هر یك ركعت برابر دو هزار ركعت است .

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

 

نماز جماعت سبب ورود به بهشت

پیامبر (ص ) :فما من مؤمن مشی الی الجماعة الا خلف الله علیه اهوال یوم القیامة ، ثم یأمر به الی الجنة

پس مؤمنی نیست كه در راه نماز جماعت قدم بردارد مگر این كه خداوند تبارك و تعالی ترس وهراس روز قیامت را برای او سبك می گیرد، سپس او را امر می كند به ورود به بهشت .

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 372 )

 

اقتدا به امام جماعت اهل ولایت

امام رضا (ع ) :و لا تصلی خلف فاجر و لایقتدی الا باهل الولایة

پشت سر آدم فاجر نماز نخوان ، اقتدا فقطبر شخص اهل ولایت اهل بیت عصمت و طهارت جایز است .

( تحف العقول ، ص 308 )

 

استجابت دعا

پیامبر (ص ) :ان الله یستحیی من عبده اذا صلی فی جماعة ثم سأله حاجة ان ینصرف حتی یقضیها

زمانی كه بنده ای نمازش را به جماعت بخواند، خداوند از او حیاء می كند، و هنگامی كه از او طلب حاجت كرد، منصرف نشود، مگراین كه حاجتش را برآورد.

( بحار الانوار، ج ,88 ص 4 )

 

محافظت بر صف اول

پیامبر (ص ) :و من حافظ علی الصف الاول و التكبیرة الاولی لا یؤذی مسلما اعطاه الله من الاجر ما یعطی المؤذنون فی الدنیا و الاخرة

كسی كه محافظت و مداومت بر صف اول و تكبیر اول نماید، و مسلمانی را اذیت نكند، خداوند به او اجری معادل اجری كه مؤذن در دنیا و آخرت دریافت می كند، عطاخواهد كرد.

( وسائل الشیعه ، ج 5، ص 387 )

 

اقتدا به سه گروه ممنوع است

امام صادق (ع ) : ثلاثة لا یصلی خلفهم :المجهول ، و الغالی و ان كان یقول بقولك ، و المجاهر بالفسق و ان كان مقتصدا

پشت سر سه گروه نماز نخوان (اقتداء نكن ):1- پشت سر شخص ناشناخته .2- مرد غلو كننده ، هر چند كه امامی و هم عقیده تو باشد.3- شخص متظاهر به فسق و گناه ، اگر چه مردی میانه رو و معقول باشد.

( خصال صدوق ، ص 154 )

 

آفات بی نظمی در نماز جماعت

امام باقر (ع ) : ینبغی للصفوف ان تكون تامة متواصلة بعضها الی بعض ، و یكون بین كل صفین قدر مسقطجسد الانسان اذا سجد

سزاواراست كه صفها كامل و به هم پیوسته باشند، و میان دو صف فاصله به اندازه ای باشد كه یك انسان بتواند سجده كند و اگر در نماز جماعت فاصله دو صف جلو و عقب كمتر از این باشد، چنین نمازی نماز كامل و درستی نیست .

( دعائم الاسلام ، ج 1، ص 155 )

 

مانع اقتدا به مؤمنین

امام صادق (ع ) :من قال بالجسم فلا تعطوه شیئا من الزكاة و لا تصلوا خلفه

هر كس قائل به جسمانیت خدا باشد از زكات چیزی به اوندهید و در پشت سرش نماز نخوانید.

( من لا یحضره الفقیه ، ج 1، ص 379 )

 

آفات بی نظمی در نماز جماعت

پیامبر(ص ) :كان رسول الله - صلی الله علیه و اله - یمسح مناكبنا فی الصلوة و یقول :استووا و لا تختلفوا فتختلف قلوبكم

رسول خدا (ص ) شانه های نمازگزاران را در نماز جماعت می گرفت و منظم می كرد، ومی فرمود:

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



نویسنده مطلب: سید مهدی حسینی
آخرین مطالب

\